Czy agencje rekrutacyjne działają? Metody pozyskiwania pracowników na Polskim rynku.

  • December 27th, 2022
Czy agencje rekrutacyjne działają? Metody pozyskiwania pracowników na Polskim rynku.

Agencje rekrutacyjne działają na Polskim rynku od wielu lat i są jednym z najpopularniejszych sposobów na znalezienie nowych pracowników. Nie każdy jest jednak przekonany co do sensowności ich zatrudniania. Gdzie leży prawda?

 

 

Outsoursowana rekrutacja pracowników vs twój wewnętrzny HR | Polska

 

Tradycyjna metoda agencji pracy polega na zamieszczaniu ogłoszeń o pracę na odpowiednich platformach jak OLX, Praca.pl czy Jooble i oczekiwaniu na napływ aplikacji. W ostatnich latach coraz więcej rekruterów wykorzystuje również media społecznościowe do pozyskiwania nowych kandydatów. LinkedIn jest do tego popularną platformą, ponieważ umożliwia wyszukiwanie talentów o określonych umiejętnościach i doświadczeniu. Jaki jest sens zatrudniania doświadczonego head huntera, jeśli metody te są do rozgryzienia dla każdego i zaangażowanie twoich wewnętrznych pracowników wydaje się być skuteczniejszym sposobem na znalezienie nowych talentów?

 

 

Wewnętrzni pracownicy na straży rekrutacji

 

Zaangażowanie wewnętrznych pracowników z działu HR oraz specjalistów z dziedziny może przynieść korzyści dla całego procesu.

 

  1. Pracownicy są bardziej zaznajomieni z kulturą i wartościami firmy.
  2. Mogą zapewnić wgląd w to, jak naprawdę wygląda praca od wewnątrz
  3. Bardziej prawdopodobne jest, że identyfikują największe talenty wewnątrz spółki.
  4. Mogą pomóc ocenić, czy potencjalny aplikant dobrze pasuje do firmy.
  5. Mogą dostarczyć cennych informacji zwrotnych zespołowi rekrutacyjnemu.

 

Jednak zawierzanie im całego procesu rekrutacji lub rekrutowaniem na poważne i obecnie nie tak łatwe do zapełnienia stanowiska może wiązać się z wieloma trudnościami.

 

  1. Pracownicy mogą być skłonni do zatrudniania przyjaciół lub członków rodziny oraz kierować się subiektywną oceną kandydata (np. podobieństwem do samego siebie, atrakcyjnością czy różnicą w wartościach)
  2. Mogą nie posiadać niezbędnych umiejętności lub przeszkolenia do rekrutacji (np. zarządzania procesem).
  3. Mogą nie mieć wystarczającej ilości czasu aby poświęcić go na skuteczny proces rekrutacyjny.
  4. Nie mogą być bezstronni przy ocenie kandydatów (chociażby ze względu na późniejszą współpracę i aspakty rewalizacyjne).
  5. Istnieje możliwość konfliktu interesów, jeśli pracownik jest również brany pod uwagę na stanowisko, na które rekrutuje (wewnętrzny konflikt pomiędzy korzyścią dla firmy, a korzyścią własną).

 

 

Agencje rekrutacyjne działające na terenie Polski

 

W ostatnich latach zapotrzebowanie na korzystanie z usług w zakresie rekrutacji w Polsce znacząco wzrosło. Przyczyn tego jest wiele, ale najczęściej wymienianym jest rosnąca trudność w znalezieniu wykwalifikowanych pracowników. Wyszukiwanie, skuteczny kontakt, selekcja oraz ostateczne pozyskiwanie nowych pracowników na terenie Polski stało się rzemiosłem oraz osobną dziedziną, której opanowanie bezpośrednio przekłada się na efekty pracy. Jakie benefity profesjonalni rekruterzy mogą wnieść do świata kadr w twojej organizacji?

 

  1. Mają sieć potencjalnych pracowników oraz zbudowane na zaufaniu relacje z pracownikami wielu branż i segmentów.
  2. Mogą zaoszczędzić twój czas w procesie rekrutacji (wiedzą jak rekrutować szybko, skutecznie i przy twoim minimalnym zaangażowaniu).
  3. Mogą wstępnie sprawdzać aplikantów pod kątem umiejętności i kwalifikacji (wykorzystując testy psychologiczne, techniczne oraz sztuczną inteligencję) .
  4. Mogą udzielić wskazówek dotyczących prawa pracy i najlepszych praktyk (ważne, aby twoja marka przyciągała odpowiednich profesjonalistów etyką pracy, wartościami oraz podejściem do pracownika).
  5. Mogą przeprowadzać sprawdzanie referencji w Twoim imieniu.

 

To rozwiązanie jak każde może nieść za sobą pewne ryzyka, które łatwo wyeliminować poprzez stworzenie obszaru, w którym pracownicy wewnętrznego HR mogą nawiązać współpracę z agencją.

 

  1. Agencja może nie rozumieć dobrze kultury lub wartości firmy.
  2. Agencja może nie być w stanie znaleźć kandydatów pasujących do istniejącej kultury w organizacji.
  3. Agencja pobiera opłaty za swoje usługi.
  4. Agencja może nie być przejrzysta w procesie poszukiwania pracowników.
  5. Agencja może pozyskać osoby bez kwalifikacji.

 

Wybór agencji, z którą zdecydujesz się nawiązać współpracę powinien być decyzją rozważną i przemyślaną. Dobra decyzja może przerodzić się w długotrwałą współpracę, co przyniesie również zwiększenie poziomu zaufania po obu stronach, obniżenie części kosztów oraz lepsze zrozumienie twojej działalności przez współpracujących z tobą specjalistów hr.

 

 

ABC Profesjonalnego Rekrutera - Dlaczego ma on największe szanse na znalezienie odpowiedniego kandydata? | Polska

 

Ponieważ rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, rola profesjonalnego rekrutera staje się coraz ważniejsza. Może on zrobić różnicę, jeśli chodzi o znalezienie najlepszych pracowników na dane stanowisko.

 

Co zatem czyni profesjonalnego rekrutera? Co jest jego przewagą na polskim rynku pracy?

 

 

Umiejętność w pozyskiwaniu kandydatów na konkurencyjnym rynku pracy w Polsce (sourcing)

 

Dobry rekruter to przede wszystkim ktoś, kto poświęca czas na zrozumienie potrzeb zarówno pracodawcy, jak i osoby poszukującej pracy. Muszą być w stanie zidentyfikować kluczowe umiejętności i cechy wymagane na danym stanowisku, a następnie dopasować je do odpowiednich aplikantów.

 

Kolejną jego ważną cechą dobrego jest umiejętność budowania relacji. Będzie on dysponował siecią kontaktów w różnych branżach, z których może skorzystać. Tę sieć będą tworzyć byli współpracownicy i znajomi, a także osoby, z którymi mają relacje biznesowe.

 

Będzie on w stanie utrzymywać kontakt ze swoją siecią i być na bieżąco z najnowszymi trendami w swojej branży. Im więcej osób zna, tym większe ma szanse na znalezienie pracy. Jeśli szukasz pracy, która nie jest ogłoszona, dobry rekruter będzie w stanie skontaktować się z osobami, które znają ofertę pracy.

 

Co więcej, jego możliwości wyszukiwania poszerza znajomość mediów społecznościowych i ich wykorzystanie poprzez działania reklamowe dla otwartych stanowisk oraz przeszukiwanie baz danych metodą bolean-search. Reklamując je na platformach takich jak LinkedIn, są w stanie dotrzeć do znacznie szerszego grona odbiorców niż dotychczas. Ponadto, korzystając z wyszukiwania logicznego, mogą łatwo znaleźć ludzi spełniających określone kryteria. Bieżący dostęp firm headhunterskich do wielu biur pośrednictwa pracy jak OLX, pozwala im na masową i szybką dystrybucję ofert pracy. Jest to duży atut dla osób poszukujących pracy w Polsce. Mogą one łatwo znaleźć okazje biznesowe odpowiadające ich umiejętnościom i kwalifikacjom. Dodatkowo specjaliści od zatrudniania dysponują szeroką siecią kontaktów, z których mogą skorzystać, aby pomóc w znalezieniu odpowiedniej pracy dla każdej osoby.

To świetny sposób na znalezienie potencjalnych pracowników w Polsce. Zautomatyzowane korzystanie z wielu portali na raz, jak OLX, Jooble, Career Page czy Google for Jobs może pomóc w szybkim znalezieniu odpowiedniej liczby chętnych, a wśród nich odpowiedniego na dane stanowisko.

 

 

Zdobycie uwagi, czasu i zaangażowania potencjalnego kandydata.

 

Dobry rekruter będzie w stanie zyskać uwagę, czas i zaangażowanie, poprzez zbudowanie relacji opartej na komunikacji i zaufaniu. Powinien on jasno określić, czego firma szuka w pracowniku i czego dana osoba może oczekiwać od stanowiska. Ważne jest również, aby umiał on szczerze wyrazić wszelkie obawy dotyczące kwalifikacji kandydata.

 

Headhunter wie, jak przykuć uwagę zarówno techników jak i managerów oraz sprawić, by chcieli dla ciebie pracować. Wiedzą, jak sprzedać jej wizję i korzyści, i wykorzystują swoje umiejętności, aby znaleźć odpowiednich pracowników na odpowiednie stanowiska. Będą również szukać osób którzy dobrze pasują do kultury firmy. Po znalezieniu kilku potencjalnie zainteresowanych skontaktują się z nimi i spróbują zachęcić ich do zmiany pracy.

Umiejętność zwrócenia uwagi potencjalnego kandydata to ważna umiejętność, która może napędzić proces kwalifikacyjny w firmie.

 

Na rynku pracy, na którym liczba wolnych stanowisk przewyższa liczbę osób poszukujących pracy, umiejętność wygrania czasu osoby oraz zgody na kontakt jest ważnym czynnikiem obsadzania wakatów. Doświadczony i odnoszący sukcesy rekruter jest w stanie szybko ocenić przydatność zawodową jednostki na określone stanowisko. Wiedzą, jak zaoszczędzić czas zarówno po stronie pracodawcy, jak i osoby poszukującej pracy, poprzez przeprowadzenie wstępnej selekcji. Dzięki temu dobrzy rekruterzy są w stanie dostarczyć swoim klientom krótką listę wysoko wykwalifikowane jednostki w stosunkowo krótkim czasie. Oszczędza to pracodawcom cenny czas i zasoby, które w przeciwnym razie zostałyby przeznaczone na przeglądanie życiorysów i przeprowadzanie rozmów kwalifikacyjnych z osobami, które nie pasują do danego stanowiska.

 

Doświadczeni headhunterzy wiedzą jak rozpoznać świetnego kandydata. Mogą stwierdzić, czy potencjalny pracownik posiada umiejętności i cechy, które uczyniłyby go cennym zasobem dla firmy. Co więcej, dobry rekruter wie, jak zdobyć jego zaangażowanie . Na dzisiejszym konkurencyjnym rynku pracy nie wystarczy po prostu "znaleźć". Dołoży on wszelkich starań, aby upewnić się, że aplikant jest w pełni zaangażowany w firmę i stanowisko, o które się ubiega oraz sam proces rekrutacyjny. Zrobią to poprzez zbudowanie wzajemnej relacji, zrozumienie jego motywacji do podjęcia pracy, oraz wnoszenia pozytywnych emocji w proces rekrutacyjny, co może wywołać podekscytowanie procesem oraz otrzymaną ofertą.

 

 

Utrzymanie uwagi kandydata

 

Polska ma jeden z najbardziej konkurencyjnych rynków rekrutacyjnych w Europie. W samej Warszawie działa ich ponad 1200. Jak więc rekruter może się wyróżnić i utrzymać uwagę aplikanta?

 

Kluczowe jest budowanie relacji. Rekruter powinien stale komunikować się z kandydatami, poznawać ich osobiście i rozumieć ich cele zawodowe. Budując silną relację, rekruter staje się zaufanym doradcą, który może zaoferować cenne spostrzeżenia i rady.

 

Aby utrzymać uwagę, rekruter musi umiejętnie wykorzystywać narzędzia ze sfer marketingu i komunikacji. Musi być w stanie zbudować zaangażowanie kandydata i utrzymać jego zainteresowanie procesem. Ważny jest również czas, ponieważ rekruter musi nadążać za tempem procesu, aby kandydat się nie nudził ani nie sfrustrował. Ważne jest, aby rekruter zachowywał pozytywne nastawienie i odrzucał negatywne myśli. Konieczne jest, aby rekruter zadbał o to, aby kandydat nie stracił zainteresowania procesem, ponieważ doprowadzi to do straconych szans.

 

Innym sposobem na utrzymanie uwagi aplikanta jest informowanie go na bieżąco o zmianach i ustaleniach. W przypadku jakichkolwiek zmian w pracy lub procesie rozmowy kwalifikacyjnej rekruter powinien niezwłocznie powiadomić o tym wszystkich zainteresowanych. Pokazuje to, że rekruter jest zorganizowany , ceni profesjonalizm oraz że ceni czas i energię innych.

 

 

Headhunting - sztuka przekonywania

 

Na polskim rynku istnieje wiele metod pozyskiwania pracowników. Najpopularniejsze z nich to: direct search, headhunting (executive search) oraz internetowe portale pracy. Wyszukiwanie bezpośrednie wraz z headhunterem  jest jedną z najskuteczniejszych strategii.

 

Jeśli chodzi o przekonanie pracowników do zmiany pracy, kluczowe jest zbudowanie relacji opartej na zaufaniu. Oznacza to uczciwość w kwestii korzyści płynących z nowego stanowiska i prowadzenie otwartego dialogu na temat wszelkich obaw, w tym również tych dotyczących wynagrodzenia oraz udzielenia niezbędnych porad jeśli chodzi o przebieg rozmowy kwalifikacyjnej i ewentualne sprawdzanie rekomendacji.

 

Agencje typu executive search są ekspertami w tym procesie. Rozumieją, że potrzeba czegoś więcej niż tylko dobrej oferty, aby przekonać kogoś do odejścia z dotychczasowej pracy. Wykorzystują swoje umiejętności perswazyjne i znajomość rynku, aby pokazać warszawskim kandydatom, jakie korzyści przyniesie im nowa rola zarówno zawodowo, jak i prywatnie.

 

Najważniejszą rzeczą w procesie kwalifikacji jest umiejętność zidentyfikowania kluczowych motywatorów dla każdej osoby. Po ich ustaleniu mogą odpowiednio dostosować swoje podejście i zwiększyć szanse na skuteczne przekonanie ich do wykonania ruchu.

 

 

Profesjonalne narzędzia pozwalające rekrutować szybciej i lepiej od Warszawy po Kraków

 

Istnieje wiele różnych profesjonalnych narzędzi, które mogą pomóc specjalistom szybciej i skuteczniej znaleźć tych najbardziej uzdolnionych. Jednym z takich narzędzi jest pula narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Takie programy używają algorytmów do dopasowywania kandydatów do wolnych stanowisk na podstawie ich umiejętności, doświadczenia i lokalizacji. Może to być świetna opcja dla działalności, które chcą obsadzić wiele stanowisk w krótkim czasie. Tego typu narzędzia wykorzystywane również do oceny mimiki, głosu oraz wartości werbalnej kandydata, mamy w zestawie usług RED. Recruitment.

 

Obecnie wiele firm rekrutacyjnych wykorzystuje nowoczesne narzędzia do automatycznego zbierania i przechowywania danych pozyskanych z aplikacji z różnych źródeł. Jednym z takich narzędzi jest ATS (Applicant Tracking System). Ten system pomaga w wydajniejszym śledzeniu wniosków o pracę i zarządzaniu nimi.

 

Kolejnym narzędziem, które zyskuje coraz większą popularność, są testy psychologiczne. Ten rodzaj testów może pomóc w zidentyfikowaniu najlepszych osobowości na określone stanowisko. Testy psychologiczne mogą również pomóc w upewnieniu się, że proces selekcji jest bardziej obiektywny.

 

Następną formą, którą można wykorzystać do przyspieszenia rekrutacji specjalistów jest agregator ofert pracy. Witryny te zbierają zamieszczane okazje biznesowe z całego Internetu i umożliwiają użytkownikom wyszukiwanie ich w jednym miejscu. Może to zaoszczędzić dużo czasu oby stronom, ponieważ mogą one szybko sprawdzić, jakie stanowiska są dostępne bez konieczności odwiedzania wielu stron internetowych.

 

Wreszcie, media społecznościowe mogą być również wykorzystywane jako narzędzie do rekrutacji. Wiele platform, takich jak LinkedIn, umożliwia użytkownikom publikowanie CV i wyszukiwanie ofert pracy.

 

 

Konkluzje dotyczące skuteczności agencji rekrutacyjnych w Polsce, nie tylko dla biznesu warszawskiego, krakowskiego czy wrocławskiego, ale na terenie całej Polski

 

Podsumowując, przedsiębiorstwa specjalizujące się w wyszukiwaniu talentów mogą być korzystne w poszukiwaniu polskich i zagranicznych pracowników, zwłaszcza jeśli kierujesz ofertę do pracowników wyższego szczebla. Mają możliwość wyszukiwania kandydatów, zdobywania ich uwagi i zaangażowania oraz wykorzystywania narzędzi bazującej na wiedzy psychologicznej lub sztucznej inteligencji na twoją korzyść. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie agencje są sobie równe. Wybierz taki, w którym czujesz się pewnie i który ma dobrą reputację.

Jeśli aktualnie potrzebujesz wsparcia w procesie rekrutacji i zatrudnienia - SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak rozpoznać działalność rekrutacyjną z wyższej półki oraz odpowiednią do potrzeb twojej firmy zajrzyj TUTAJ.